Hvert år stiger danskernes forbrug af de online gamblingsider, der er tilgængelige. Denne tendens byder både på gode og knap så gode medfølger. Gode ting som samfundet nyder godt af, er øget forbrug af danskernes privatforbrug. Dette hjælper den generelle stigende velstand for samfundet, da danskerne ikke holder på sine penge. Den knap så gode side af denne tendens er, at de medfølger, der kan komme med gambling, så som stigende ludomani, gæld med mere. Dette stiller spørgsmål til, hvem der egentlig står til ansvar for denne udvikling?
Online casino over lotto
Når det kommer til privatforbrug, så udgjorde gambling næsten 1 procent af det samlede privatforbrug for danskerne sidste år. 2015 var også året, hvor kategorien ”væddemål og online casino” væltede den kendte gigant lotto af pinden i forhold til det, som danskerne brugte flest penge på.
Dette skyldes delvist en stigende tendens hos danskerne, at de ønsker en større ”kontrol” over de små sejre, end den lille chance, der er for at vinde den store jackpot, hvor man ingen kontrol har.
Den anden begrundelse ligger i tilgængelighed. Ved at have adgang til flere sider og tjenester, hvor det er muligt at spille, lokkes folk også, da de ikke skal længere end til deres smartphone, for at have sat et nyt væddemål i gang.
Siderne er lavet til nydelse
Den stigende tilgængelighed har dog kun en mindre rolle i den store helhed. Gamification design, som er blevet anvendt bag de enkelte spille sider, udnytter den menneskelige svaghed, som de færreste er klar over. Mennesket er udstyret med et belønningssystem, som giver kroppen et skud dopamin, når den oplever bestemte triggers. Ting som sex, mad, succes oplevelser og mere, er alt sammen, noget som kan udløse den naturlige dopamin, vi har i kroppen.
At kroppen kan blive stimuleret igennem succesoplevelser, er nemlig det aspekt, der bliver udnyttet igennem diverse gambling sider. Der gøres gennem små udløsninger af ”belønninger”, når brugeren føler sig mest frustreret. Det er her hjernen udløser mest dopamin i kroppen, for at give sig selv en belønning for at blive ved. Dette har til opgave af at programmere brugeren, til at blive ved med at spille.
En anden måde, hvorpå brugerne bliver stimuleret til at forsætte med at spille og komme tilbage til siderne på, er ved brugen af forskellige triggeres. Lysende billeder med teksten ”spil nu”, går ind og aktiverer den del af hjernen, som holder på det minde, hvor man ”vandt” sidst og giver lysten til at få den samme oplevelse igen. Hvis man ønsker at se mange eksempler på disse tiltag, kan man se mere her.
Flere bliver berørt af denne udvikling
Dette har en kæmpe negativ efterfølge, da denne form for ”manipulering” går ind påvirker sindet på en negativ måde. Der er inden for de seneste år sket en stigning af folk med ludomani. Siden 2009 er antallet af henvendelser af unge under 25 år gået fra 7% til 27% i 2016. I denne gruppe af personer, er deres foretrukne gambling måde online spil, som både er livebetting, kasinospil og automater.
Da dette går ind og påvirker så mange mennesker, er der delte meninger om, hvem der står til ansvar for det. Da det er et spørgsmål omkring etik, vil der aldrig være et endegyldigt svar, på dette spørgsmål. Man kan dog overveje, hvorvidt der er en sammenhæng mellem det stigende antal af personer med ludomani og interessen for smart design af siderne med online gambling. Eller om det er den enkelte persons ansvar, for ikke at falde i disse huller?